I augusti 2016 öppnade vi vår första framgångsrika klinik i Västerås, och sedan dess har vår expansion tagit fart. Vi har nu etablerat kliniker i Borås, Norrköping, Malmö, Helsingborg, Örebro, Linköping, Kalmar, Borlänge, Falun och Enköping. Vår ambition är att bli Nordens ledande tandvårdskedja!
MyDentist har som mål att bli den ledande privata tandvårdskedjan på den nordiska marknaden. Detta skall genomföras genom att erbjuda kunderna en förbättrad tandhälsa på ett lättillgängligt, enkelt och attraktivt sätt. Under senare år har ny teknik och nya arbetssätt förändrat och förbättrat kvaliteteten på det arbete som utförs i munnen men väldigt lite har skett i erbjudandet till kunderna; det skall vi ändra på.
Vi skall erbjuda tandvård på platser där människor normalt rör sig, vi skall ha öppet när våra kunder har möjlighet att komma, vi skall arbeta med hög kvalitet och allt skall ske med de möjligheter som ny teknik erbjuder. Dessutom skall vi skapa något som helt saknas inom tandvårdsbranschen idag: ett starkt och innehållsrikt varumärke. MyDentist skall kort och gott revolutionera kundupplevelsen i tandvårdsbranschen!
VD och en av MyDentists grundare har med stor framgång genomfört ett liknande projekt en gång tidigare. Då inom optikbranschen med bolaget Smarteyes. Med MyDentist skall en liknande resa göras i en större bransch som är ännu mer fragmenterad och utan starka varumärken.
Sveriges mest rekommenderade tandläkare
Vårt mål är att vara Sveriges mest rekommenderade tandläkare vilket ska göra oss till Nordens största privata tandvårdskedja
Revolutionera kundupplevelsen i tandvårdsbranschen.
Detta sker genom att vi erbjuder kunderna en förbättrad tandhälsa på ett lättillgängligt, enkelt och attraktivt sätt
Vi gör det enkelt
Först och främst vill vi göra det enkelt och tilltalande att vara kund på MyDentist. Vi har en platt organisation vilket gör att vi har snabba beslutsvägar. I allt vi gör skall vi hela tiden tänka: ”kan vi göra detta på ett enklare sätt?”
Vi tror på förändring
MyDentist vill förändra branschen genom att vara ett kreativt och innovativt hälsoföretag. Vi utmanar konventioner och gamla sanningar och är inte rädda för att prova nya vägar.
Vi visar omtanke
Mycket av det som kommer att göra MyDentist till ett omtyckt och framgångsrikt företag handlar om mjuka frågor, hur vi uppträder mot våra kunder och varandra. Vi är i en servicebransch och ingenting är viktigare än att vi alltid tänker och lever service.
Tillsammans gör vi Sverige gladare
Munhälsa och hälsa hänger ihop. En frisk mun har stor betydelse för livskvalitet, självkänsla och det sociala livet. Detta gäller alla människor vilket gör munhälsan till en mycket viktig del av folkhälsan. Med andra ord; en bättre munhälsa ger ett friskare liv.
Här på MyDentist revolutionerar vi patientupplevelsen och bygger en unik tandvårdsmiljö som gör tandläkarbesöken mer tillgängliga och harmoniska. Det gör att fler varje dag känner sig bekväma med att gå till tandläkaren – vilket i sin tur leder till en bättre munhälsa runtom i landet. Alla som arbetar på MyDentist är en del av detta och tillsammans är vi med och bidrar till att människor lever längre, mår bättre och vågar skratta mer.
Inom MyDentist är vi angelägna om att leva efter våra riktlinjer, principer och gällande lagar. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden inom organisationen.
Vår förhoppning är att det alltid ska kännas naturligt att prata med oss direkt om man ser saker som inte borde förekomma, men även om man vill vara anonym så ska det vara möjligt att påtala problem. Därför erbjuder vi en visselblåsarkanal tillsammans med Lantero.
Kanalen är främst avsedd som vi beskriver ovan att fånga upp allvarliga lagbrott eller andra missförhållanden där det finns ett allmänintresse av att informationen kommer fram. Alla anmälningar kommer att behandlas, men om de bedöms ligga utanför systemets syfte kommer de inte att handläggas enligt systemets rutiner.
För att göra en anmälan går man in på en extern webbplats och fyller i ett formulär med relevant information. Ärenden utreds av en särskilt utsedd förtroendegrupp, vid behov med stöd av extern expertis.
Återrapportering sker till ledningsgruppen på MyDentist med förslag på åtgärd eller vidare hantering.
Du kan läsa mer om våra riktlinjer för visselblåsarsystemet längst ner i denna artikel.
OBS! För att garantera din anonymitet, rekommenderar vi dig att:
Rapporteringssidan finns på: https://lantero.report/mydentist
Bakgrund
Visselblåsning handlar om att uppmärksamma missförhållanden och begreppet har kommit att användas både för larm till media och när man internt uppmärksammar problem.
MyDentist har ett visselblåsarsystem där anställda och andra berörda parter anonymt kan uppmärksamma organisationen på missförhållanden inom verksamheten. Visselblåsarsystemet ligger hos en extern part för att omöjliggöra efterforskning av uppgiftslämnares identitet. Information om kanalen finns på intranätet och externwebben. Det är inte möjligt att identifiera den som står bakom en anmälan och det är därför inte möjligt att verifiera om personen är anställd inom MyDentist. Alla rapporterade ärenden kommer att beaktas.
Syfte
Systemet ska tydliggöra allas ansvar att gemensamt uppmärksamma problem och områden där vi som organisation eller våra anställda inte följer rådande lagar, eller inte fullt ut lever efter våra riktlinjer. Systemet blir också en påminnelse om organisationens ansvar att tydliggöra vilka regler som gäller och vad som förväntas av de anställda. Sammantaget ska visselblåsarsystemet stärka en kultur där problem adresseras och diskuteras.
Vår starka förhoppning är att alla medarbetare ska känna att det är tillräckligt högt i tak för att föra dialoger om problem öppet. Men möjligheten att anonymt lämna tips är ett sätt att visa att ingen ska behöva oroa sig för konsekvenser av att påtala missförhållanden.
Visselblåsarfunktionen är alltså ett komplement och ska inte ses som en ersättning för ett öppet samtalsklimat. Normalt vänder man sig som anställd till närmaste chef eller någon person i ledningen som man känner förtroende för.
MyDentist tillämpar ett totalt repressalieförbud. Det innebär att vi har nolltolerans mot åtgärder ämnade att straffa någon som påtalat missförhållanden – faktiska eller upplevda – så länge agerandet skett i god tro. Medveten smutskastning eller ryktesspridning tolereras dock inte.
Kanalen är avsedd för allvarliga överträdelser, som brott mot svensk eller EU-lagstiftning samt ärenden som kan anses av allmänintresse att de uppmärksammas. Det är sådana ärenden som kommer att hanteras i visselblåsarsystemets definierade handläggningsprocess. Övriga ärenden kommer att hänvisas vidare till lämplig part.
Om systemet
För att systemet ska vara trovärdigt är det viktigt med transparens och tydlighet kring hur vi skyddar användarens integritet. Det är vidare viktigt att hjälpa uppgiftslämnare att lämna så bra information som möjligt. Några aspekter som MyDentist har fäst speciellt avseende vid är:
Om handläggningen
Ärenden handläggs av en särskilt utsedd förtroendegrupp som vid behov får stöd av extern expertis. Utredning och eventuell rekommendation för åtgärd eller vidare hantering föredras i MyDentists ledningsgrupp av Marianne Rehn HR-chef.
Ärenden som faller utanför systemets syfte avskrivs som visselblåsarärenden.
Personer som pekas ut i ett ärende informeras om pågående utredning så snart det är möjligt med hänsyn till utredningsarbetet. Vem som står bakom anmälan förmedlas dock inte, även om det skulle vara känt för utredaren.
Efter handläggning raderas ärendet ur databasen. Om ärendet behöver utredas vidare sparas nödvändig information utanför databasen. Informationen förstörs eller anonymiseras så snart det med hänsyn till utredningen är möjligt.
Om en uppgiftslämnare väljer att vara öppen med sin identitet kommer ändå dennes identitet uteslutande att tillgängliggöras för den grupp som utsetts att hantera visselblåsarärenden. Undantaget är om ärendet resulterar i en brottsutredning, då man som uppgiftslämnare kan komma att kallas som vittne.
Utvärderingar och förbättringar
För att visselblåsarsystemet ska vara ändamålsenligt görs regelbundna utvärderingar av hur kanalen används, om berörda personer känner till kanalen, om typen av ärenden stämmer överens med systemets syfte och om rutinerna kring hanteringen fungerar som det är tänkt.
Ansvarig för funktionen
Vid frågor om visselblåsarfunktionen eller systemet kan du alltid vända dig till:
Stefan Wikstrand HR-Businesspartner
Marianne Rehn HR-Chef